SZKOLNE KOŁO SPORTOWE – PROGRAM ZAJĘĆ w Medycznej Szkole Policealnej w Płocku
- Wstęp
- Piłka siatkowa i piłka koszykowa należą do najbardziej popularnych gier zespołowych. Dyscypliny te wyzwalają u uczniów indywidualną inicjatywę oraz kształtują nawyki współpracy w grupie. Oprócz walorów fizycznych, ruchowych piłka siatkowa i piłka koszykowa kształtują również cechy psychiczne uczniów, ich charakter i umiejętność współpracy w grupie, uczy szacunku dla innych, jak też i poczucia własnej wartości, jednym słowem- wychowuje.
- Cele zajęć
- Harmonijny wszechstronny rozwój organizmu.
- Kształtowanie umiejętności ruchowych z zakresu piłki koszykowej i siatkowej.
- Wdrożenie nawyków higieniczno-zdrowotnych.
- Przekazanie wiadomości, które przyczyniają się do podejmowania działań służących poprawie sprawności fizycznej w życiu codziennym.
- Kształtowanie charakteru i pożądanych postaw w działaniu indywidualnym i zespołowym.
- Zadania
- Systematyczne nauczanie i doskonalenie umiejętności technicznych i taktycznych w grach zespołowych.
- Kształtowanie podstawowych cech motorycznych(szybkość, skoczność, siła, zręczność, gibkość, wytrzymałość).
- Zapoznanie młodzieży z zasadami rozgrywek, przepisy gry, sędziowanie.
- Udział w rozgrywkach, spotkaniach towarzyskich.
- Kształtowanie postaw „fair play” na boisku, w szkole, w życiu.
- Tematyka zajęć
- Piłka koszykowa
- Nauka i doskonalenie elementów techniczno-taktycznych w obronie:
- Postawy – pozycje w obronie
- Krycie przeciwnika bez piłki
- daleko od kosza
- pod koszem
- w średniej odległości
- Naprzeciw przeciwnika z piłką (daleko od kosza j/w)
- Poruszanie się w obronie
- Podstawowe założenia
- Odpowiednio do zamierzeń atakującego
- przy rozpoczęciu kozłowania
- przy kozłującym przeciwniku
- przy rzutach z daleka
- przy rzutach ze średniej odległości
- przy rzutach pod koszem
- przy rzutach z wyskoku
- Technika specjalistyczna
- walka „na tablicach” – zastawianie
- ustawienie się przy rzutach sędziowskich i wolnych
- przechwytywanie i wygarnianie piłki
- Nauka i doskonalenie elementów techniczno-taktycznych w ataku
- Poruszanie się bez piłki
- Zmiana szybkości
- Zmiana kierunków
- Zatrzymanie się i zwody
- Poruszanie się z piłką
- Rozpoczęcie kozłowania
- Kozłowanie
- Zatrzymanie się z piłką
- Obroty
- Zwody, wprowadzenie przeciwnika w błąd
- Podanie piłki
- Rzuty
- Technika specjalistyczna
- Wyminięcie przeciwnika
- Zasłony
- „walka na tablicach”
- ustawianie się przy rzutach sędziowskich i wolnych
- Nauczanie elementów techniki
- Pokaz i objaśnienie ćwiczeń mające na celu zapoznanie ucznia z prawidłowym wykonaniem danego elementu i jego zastosowanie w grze
- Nauczanie i doskonalenie elementów technicznych początkowo w prostej formie i przechodzenie do ćwiczeń trudniejszych i nowych
- Stosowanie pewnych elementów technicznych w formie fragmentów gry oraz gry szkolnej
- Doskonalenie w czasie gry właściwej
- Piłka siatkowa
- Nauka i doskonalenie elementów technicznych
- Technika i taktyka indywidualna gry w piłkę siatkową
- Nauka postawy siatkarskiej wysokiej, niskiej i o zachwianej równowadze
- Nauka i doskonalenie poruszania się po boisku
- Starty do piłii, przyspieszenia na krótkich odcinkach – kształtowanie szybkości
- Nauka i doskonalenie odbić sposobem górnym i dolnym w ruchu
- Nauka i doskonalenie przyjęcia z podaniem, oburącz górą i sposobem oburącz dolnym w postawie wysokiej
- J/w w postawie o zachwianej równowadze
- doskonalenie zagrywki tenisowej
- Kierowanie zagrywki w określone punkty boiska
- Przyjęcia zagrywki
- Rozegranie ataku (przyjęcie, wystawienie, zbicie)
- Nauka i doskonalenie wystawienia w przód i w tył
- Wystawienie krótkie i długie
- Nauka i doskonalenie bloku pojedynczego
- Nauka i doskonalenie bloku podwójnego
- Nauka i doskonalenie zastawienia
- Kształtowanie szybkości, siły, wytrzymałości, mocy i gibkości
- Nauka i doskonalenie elementów taktycznych
- Taktyka
- Ustawienie przy zagrywce własnej i przeciwnika
- Sposoby postępowania w różnych systemach ataku
- Sposoby postępowania w różnych systemach w obronie
- Sędziowanie meczów
- Zastosowanie poznanych elementów techniczno-taktycznych w grze
- Mecze
- dziewczęta – chłopcy
- dziewczęta – dziewczęta
- chłopcy – chłopcy
- międzyszkolne
- Formy i metody prowadzenia zajęć
- Formy
- Formy i metody prowadzenia zajęć
- Indywidualna forma ćwiczeń
- Małe grupy ćwiczące
- Metody
- Metoda naśladowczo-ścisła
- Metoda zadaniowo-ścisła
- Metoda zabawowo-klasyczna
- Metoda problemowa