• Godziny pracy: pon. - pt. 7:30 - 15:30

Zajęcia pozalekcyjne

SZKOLNE KOŁO SPORTOWE – PROGRAM ZAJĘĆ w Medycznej Szkole Policealnej w Płocku

  1. Wstęp
    1. Piłka siatkowa i piłka koszykowa należą do najbardziej popularnych gier zespołowych. Dyscypliny te wyzwalają u uczniów indywidualną inicjatywę oraz kształtują nawyki współpracy w grupie. Oprócz walorów fizycznych, ruchowych piłka siatkowa i piłka koszykowa kształtują również cechy psychiczne uczniów, ich charakter i umiejętność współpracy w grupie, uczy szacunku dla innych, jak też i poczucia własnej wartości, jednym słowem- wychowuje.
  2. Cele zajęć
    1. Harmonijny wszechstronny rozwój organizmu.
    2. Kształtowanie umiejętności ruchowych z zakresu piłki koszykowej i siatkowej.
    3. Wdrożenie nawyków higieniczno-zdrowotnych.
    4. Przekazanie wiadomości, które przyczyniają się do podejmowania działań służących poprawie sprawności fizycznej w życiu codziennym.
    5. Kształtowanie charakteru i pożądanych postaw w działaniu indywidualnym i zespołowym.
  3. Zadania
    1. Systematyczne nauczanie i doskonalenie umiejętności technicznych i taktycznych w grach zespołowych.
    2. Kształtowanie podstawowych cech motorycznych(szybkość, skoczność, siła, zręczność, gibkość, wytrzymałość).
    3. Zapoznanie młodzieży z zasadami rozgrywek, przepisy gry, sędziowanie.
    4. Udział w rozgrywkach, spotkaniach towarzyskich.
    5. Kształtowanie postaw „fair play” na boisku, w szkole, w życiu.
  4. Tematyka zajęć
    1. Piłka koszykowa
      1. Nauka i doskonalenie elementów techniczno-taktycznych w obronie:
        1. Postawy – pozycje w obronie
          1. Krycie przeciwnika bez piłki
            1. daleko od kosza
            2. pod koszem
            3. w średniej odległości
          2. Naprzeciw przeciwnika z piłką (daleko od kosza j/w)
        2. Poruszanie się w obronie
          1. Podstawowe założenia
          2. Odpowiednio do zamierzeń atakującego
            1. przy rozpoczęciu kozłowania
            2. przy kozłującym przeciwniku
            3. przy rzutach z daleka
            4. przy rzutach ze średniej odległości
            5. przy rzutach pod koszem
            6. przy rzutach z wyskoku
        3. Technika specjalistyczna
          1. walka „na tablicach” – zastawianie
          2. ustawienie się przy rzutach sędziowskich i wolnych
          3. przechwytywanie i wygarnianie piłki
      2. Nauka i doskonalenie elementów techniczno-taktycznych w ataku
        1. Poruszanie się bez piłki
          1. Zmiana szybkości
          2. Zmiana kierunków
          3. Zatrzymanie się i zwody
        2. Poruszanie się z piłką
          1. Rozpoczęcie kozłowania
          2. Kozłowanie
          3. Zatrzymanie się z piłką
          4. Obroty
          5. Zwody, wprowadzenie przeciwnika w błąd
          6. Podanie piłki
          7. Rzuty
        3. Technika specjalistyczna
          1. Wyminięcie przeciwnika
          2. Zasłony
          3. „walka na tablicach”
          4. ustawianie się przy rzutach sędziowskich i wolnych
      3. Nauczanie elementów techniki
        1. Pokaz i objaśnienie ćwiczeń mające na celu zapoznanie ucznia z prawidłowym wykonaniem danego elementu i jego zastosowanie w grze
        2. Nauczanie i doskonalenie elementów technicznych początkowo w prostej formie i przechodzenie do ćwiczeń trudniejszych i nowych
        3. Stosowanie pewnych elementów technicznych w formie fragmentów gry oraz gry szkolnej
        4. Doskonalenie w czasie gry właściwej
    2. Piłka siatkowa
      1. Nauka i doskonalenie elementów technicznych
        1. Technika i taktyka indywidualna gry w piłkę siatkową
        2. Nauka postawy siatkarskiej wysokiej, niskiej i o zachwianej równowadze
        3. Nauka i doskonalenie poruszania się po boisku
        4. Starty do piłii, przyspieszenia na krótkich odcinkach – kształtowanie szybkości
        5. Nauka i doskonalenie odbić sposobem górnym i dolnym w ruchu
        6. Nauka i doskonalenie przyjęcia z podaniem, oburącz górą i sposobem oburącz dolnym w postawie wysokiej
        7. J/w w postawie o zachwianej równowadze
        8. doskonalenie zagrywki tenisowej
        9. Kierowanie zagrywki w określone punkty boiska
        10. Przyjęcia zagrywki
        11. Rozegranie ataku (przyjęcie, wystawienie, zbicie)
        12. Nauka i doskonalenie wystawienia w przód i w tył
        13. Wystawienie krótkie i długie
        14. Nauka i doskonalenie bloku pojedynczego
        15. Nauka i doskonalenie bloku podwójnego
        16. Nauka i doskonalenie zastawienia
        17. Kształtowanie szybkości, siły, wytrzymałości, mocy i gibkości
      2. Nauka i doskonalenie elementów taktycznych
        1. Taktyka
          1. Ustawienie przy zagrywce własnej i przeciwnika
          2. Sposoby postępowania w różnych systemach ataku
          3. Sposoby postępowania w różnych systemach w obronie
          4. Sędziowanie meczów
          5. Zastosowanie poznanych elementów techniczno-taktycznych w grze
  5. Mecze
    1. dziewczęta – chłopcy
    2. dziewczęta – dziewczęta
    3. chłopcy – chłopcy
    4. międzyszkolne
  6. Formy i metody prowadzenia zajęć
    1. Formy
      1. Formy i metody prowadzenia zajęć
      2. Indywidualna forma ćwiczeń
      3. Małe grupy ćwiczące
    2. Metody
      1. Metoda naśladowczo-ścisła
      2. Metoda zadaniowo-ścisła
      3. Metoda zabawowo-klasyczna
      4. Metoda problemowa